|
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ СТАТИСТИКИ УКРАЇНИГоловне управління статистики у Дніпропетровській області Управління статистики сільського господарства та навколишнього середовища вул. Столярова, 3, м.Дніпропетровськ, 49038 Тел. (056)778-67-60, Факс (056) 778-67-84, E-mail mailto:ous@gue.dp.ua |
|||||||
12.12.2006р. |
№ |
8-02/21-473 |
|
На № |
|
від |
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Щодо проведення державних статистичних
спостережень зі статистики навколишнього
природного середовища у 2008 році
Управління статистики сільського господарства та навколишнього середовища Головного управління статистики у Дніпропетровській області повідомляє про зміни та доповнення до порядку збору і розробки статистичної звітності з питань охорони навколишнього середовища.
Форма №1-екологічні витрати
Проведення державного статистичного спостереження за суттєво зміненою методологією та бланком форми №1-екологічні витрати у 2007 році висвітлило окремі проблемні питання, які постали у респондентів та органів державної статистики, і потребували подальшого вирішення. Держкомстат систематизував їх та після спільного розгляду разом з Мінприроди надав щодо них додаткові роз'яснення для врахування під час проведення державного статистичного спостереження за вищезгаданою формою у 2008 році.
До найважливіших із
них належать питання класифікації природоохоронних витрат, за якою вперше
проводилося статистичне спостереження №1-екологічні витрати. З метою їхнього
вирішення Держкомстат спільно з Мінприроди удосконалив зазначену класифікацію
актуальними для України напрямами природоохоронних витрат, а також доповнив
графу, в якій містяться роз'яснення щодо
включення/невключення окремих природоохоронних заходів до відповідних груп.
Основні з вищезгаданих змін наводяться нижче.
Розділ "Захист і
реабілітація грунту, підземних і поверхневих вод" доповнений групою
напрямів витрат, спрямованих на охорону надр та мінеральних ресурсів, які у
формі №1екологічні витрати не виділялись окремо, а відображались як
"інші". Нововведена група включатиме витрати на вивчення режиму
підземних вод, екзогенних екологічних процесів, картування забруднених вод,
екзогенних геологічних процесів, ліквідаційний тампонаж свердловин, а також
інші витрати, пов'язані з використанням мінеральних ресурсів.
Значна частина відповідей на проблемні питання, які виникали під час проведення державного статистичного спостереження, відображена в роз'ясненнях, що наводяться у Переліку напрямів природоохоронних витрат, який додається до листа. Зокрема, уточнено, що витрати на утримання та експлуатацію оборотних систем водопостачання, які належать до складу основних природоохоронних засобів, підприємства повинні відображати по коду 210 "Запобігання утворенню забруднення шляхом внесення змін у виробничий процес".
Під час проведення
державного статистичного спостереження надходили численні запитання щодо
відображення витрат науково-дослідних організацій та інших установ, які надають
природоохоронні послуги. Необхідно зазначити, що ці витрати відображаються у
розділах 1, 2 звіту відповідно до Переліку основних напрямів витрат на
охорону навколишнього природного середовища, що додається до Інструкції щодо
заповнення форми державного статистичного спостереження №1-екологічні витрати,
як власні заходи. Надходження за надані ними послуги відображаються у
розділі 4.
Витрати
спеціалізованих підприємств на утилізацію, у тому числі на транспортування
відходів, що належать до вторинної сировини, які вони заготовили (закупили) з
метою їхньої подальшої утилізації у інших підприємств, в тому числі і закордонних,
а також у населення, у звіті не відображаються. Також не враховуються
витрати підприємств-посередників, діяльність яких передбачає заготівлю
відходів, що належать до вторинної сировини, у тому числі на їхнє
транспортування.
У той же час оплата послуг, що надаються сторонніми організаціями з розроблення проектів на будівництво природоохоронних об'єктів, включаються до складу інвестицій у природоохоронне будівництво і не відображаються у 4-му розділі звіту як оплачені послуги.
За результатами проведення державного статистичного спостереження за формою №1-екологічні витрати у 2008 році з метою його подальшого удосконалення просимо одночасно зі звітами повідомити про проблемні питання, які виникають під час заповнення показників бланка.
Перелік напрямів природоохоронних витрат, зі змінами та додатковими роз'ясненнями:
Код старий |
Код новий |
Найменування напряму |
Примітка |
- |
450 |
Охорона мінеральних ресурсів |
Сюди входять: витрати на вивчення режиму підземних вод, екзогенних екологічних процесів, картування забруднених вод, екзогенних геологічних процесів, ліквідаційний тампонаж свердловин, а також інші витрати, пов'язані з використанням мінеральних ресурсів |
450 |
460 |
Аналітичні виміри, контроль, лабораторні дослідження і т.п. |
Змін немає |
460 |
470 |
Інші витрати, пов'язані із захистом і реабілітацією грунту, підземних і поверхневих вод |
Змін немає |
525 |
530 |
Аналітичні виміри, контроль, лабораторні дослідження і т. п. |
Змін немає |
530 |
540 |
Інші витрати, пов'язані із зниженням шумового і вібраційного впливу |
Змін немає |
З метою підвищення достовірності звітних даних щодо витрат на охорону навколишнього природного середовища, відображених у формах №1-екологічні витрати та №2-інвестиції, необхідно налагодити більш широке співробітництво фахівців, відповідальних за розроблення цих форм. Така співпраця має важливе значення з огляду на те, що окремі підприємства помилково до звітів можуть включати витрати, які насправді не належать до природоохоронних. Так, наприклад, трапляються випадки, коли у звітах за формою №2-інвестиції відображаються витрати, які здійснено з метою забезпечення господарської діяльності, а не зменшення негативного впливу на довкілля.
Форми №2-тп (повітря) – річна, квартальна.
У
2007р. незначних змін зазнали річна та квартальна форми №2-тп(повітря).
Зокрема, до найменування розділів бланка форми внесені редакційні зміни,
що враховують відображення у ній не тільки забруднювальних речовин, але й
парникових газів, вилучені показники, які стосувалися потужностей та обсягів
виробництва, що не збиралися і не оброблювалися органами статистики.
Обсяги викидів вуглекислого газу, які не входять до підсумкового рядка
"Всього забруднювальних речовин", винесені окремим показником у
примітку "Крім того, викиди вуглекислого газу". Перелік
забруднювальних речовин доповнений трьома хімічними речовинами, які мають
парниковий ефект та повинні обліковуватися у країнах, що ратифікували
Рамкову конвенцію ООН про зміну клімату, зокрема, група фреонів доповнена двома
речовинами: перфторвуглецем (код 18007) та гідрофторвуглецем (код 18006),
а гексафторид сірки (окремий код 19000) не входить до жодної з груп і
відображається окремо.
Просимо підприємства
відображати нововведені парникові гази у державному статистичному спостереженні
за формою №2-тп(повітря). Методики розрахунку викидів парникових газів в
енергетичному, промисловому та інших секторах економічної діяльності, які досі
були відсутні, за повідомленням Мінприроди, знаходяться на завершальній стадії
розроблення і після їхнього затвердження та реєстрації у Мін'юсті будуть
надіслані територіальним природоохоронним органам для забезпечення ними
підприємств.
Форма №1-небезпечні
відходи
Встановлення обсягів відходів I-III класів небезпеки, які зберігаються у спеціально відведених місцях чи об'єктах (полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо) та на території підприємств, належить до однієї з основних задач статистичного обліку відходів. Хоча у 2007 році до бланка форми не було внесено жодних змін, проте, постійно виникають питання методологічного характеру, що стосуються відображення тих чи інших відходів у звіті, а від їхнього однозначного і правильного вирішення, безперечно, залежить якість статистичних даних щодо відходів.
На адресу Головного управління
статистики надходять запитання від респондентів щодо необхідності відображення
одних і тих же відходів, зокрема, які можуть використовуватись у якості
вторинної сировини, і водночас є небезпечними, як у звітності за формою
№14-МТП, так і за формою №1-небезпечні відходи.
При цьому необхідно відмітити,
що небезпечні відходи, незалежно від того, можуть вони бути використаними у
якості вторинної сировини чи ні, можуть відображатися у обох вищезгаданих
формах, оскільки ці форми мають різні цілі та завдання. Стосовно відпрацьованих
акумуляторів, відпрацьованого електроліту та нафтопродуктів, включаючи
нафтошлами та нафтові емульсії, які використовуються у промисловому
виробництві, слід зазначити, що ці відходи не можуть розглядатися як
напівфабрикати, або ж як готова продукція, тому в обов'язковому порядку повинні
відображатися у звіті за формою №1-небезпечні відходи. У звіті відображаються також відходи акумуляторних
батарей та металолому, які передаються спеціалізованим підприємствам з метою
їхньої подальшої утилізації.
Начальник управління
статистики сільського господарства
та навколишнього середовища А.А.Махницька
Фесенко В.В.
778-68-22